İnşaat
Sektörünün Yapım Yönetimi Eğitiminden Beklentileri
M. Talat
Birgönül, İrem Dikmen, Beliz Özorhon, Zeynep Işık
Orta
Doğu Teknik Üniversitesi İnşaat Mühendisliği Bölümü 06531 Ankara
Öz
Yurtdışı müteahhitlik hizmetlerinin ağırlık kazandığı ve yerel
pazarlarda rekabetin yoğunlaşıp, yabancı ortaklarla çalışma gereğinin arttığı
günümüz koşullarında; inşaat şirketlerinin teknik becerileri kadar yönetsel
becerileri de önemli bir rekabet avantajı kaynağı olarak belirginleşmektedir.
İnşaat mühendisliği eğitimi içinde yer alan yapım yönetimi dalı; yapım
teknolojileri, proje yönetimi, inşaat sektörünün ekonomik, hukuksal,
sosyo-politik ve çevresel etkileri ve benzeri yönetsel konularını kapsamakta ve
sonuç olarak, inşaat sektörünün ihtiyaç duyduğu insan kaynakları profilinin
sağlanmasına önemli katkılarda bulunmaktadır. Bu çalışmanın amacı, yapım
yönetimi eğitiminde yer alması gereken konuların, uluslararası eğitim
kuruluşlarının eğitim programları da incelenerek, Türk inşaat sektörünün
ihtiyaçları doğrultusunda belirlenmesidir. Bunun yanı sıra, ileride yönetici
kadrolarında görev alacak yeni mezunların sahip olması beklenen yönetsel ve
kişisel beceriler de irdelenmektedir. Bu bağlamda, yurtiçi ve yurtdışındaki
üniversitelerin yapım yönetimi dallarında verilen dersler araştırılmış; bir
kıyaslama (benchmarking) çalışması ve literatür taraması sonucunda da potansiyel
konu başlıkları belirlenmiştir. Bu konu başlıkları ve becerilerden oluşan bir
anket formu hazırlanmıştır. İnşaat sektöründe deneyimli, üst düzey yönetim
seviyesinde yer alan kişilerle gerçekleştirilen pilot çalışma sonucunda gerekli
düzenlemeler yapılmış ve anket formu revize edilmiştir. Anket, inşaat
sektöründe kamu ve özel sektörde üst düzey yönetici konumunda çalışmış ve/veya
halen görev yapmakta olan kişilere gönderilmiştir. Bu çalışma kapsamında elde
edinilen 38 adet geri bildirim sonucunda, Türk inşaat sektörü için önemli olduğu
düşünülen yapım yönetimi dalı bilgi alanları ile yapım yönetimi eğitimi
kapsamında kazandırılabilecek kişisel ve yönetsel beceriler saptanarak, mevcut
durumun değerlendirilmesi yapılmış ve yapım yönetimi eğitiminin geleceğine yönelik
önerilerde bulunulmuştur.
Anahtar sözcükler: Yapım yönetimi eğitimi, inşaat sektörü.
Giriş
Yapım yönetimi eğitiminin öncelikli amacı, inşaat
mühendisliği için gerekli olan analiz ve tasarım bilgilerine ek olarak, yapım
sürecinin ve inşaat şirketlerinin yönetimi ile ilgili bilgilerin kazandırılması
ve inşaat projelerinin ekonomik, hukuksal, toplumsal ve çevresel etkilerinin
irdelenerek, mühendislik bakış açısının genişletilmesi olarak
özetlenebilmektedir. Bu kapsamda, yapım yönetimi eğitimi mezunlarını proje
yönetimi alanında teorik olduğu kadar pratik bilgilerle de donatmayı ve yönetsel
beceriler kazandırmayı hedeflemekte, inşaat sektörünün gerektirdiği çok
disiplinli çalışma ortamına ve dinamik şantiye koşullarına hazırlamayı
amaçlamaktadır. Çalışma konularını akademik bilgi birikimine olduğu kadar,
sektördeki uygulamalara, ihtiyaca ve geleceğe yönelik beklentilere göre
şekillendiren yapım yönetimi eğitimi, özellikle yeni mezunların sektöre daha
kolay adapte olmasını sağlamakta, diğer bir yandan da, araştırma-geliştirme ve
teknolojik inovasyonlara çok da açık olmayan inşaat sektörünün en güncel yapım
ve yönetim sistemleri konusunda bilinçlenmesine katkıda bulunmaktadır. Bu bağlamda, yoğun uluslararası rekabetin
yaşandığı ve sosyo-ekonomik, çevresel faktörler ve teknolojik gelişmeler
doğrultusunda arzı ve yapısı sürekli değişen inşaat sektörünün beklentilerinin
irdelenerek eğitim programına yansıtılması, yapım yönetimi eğitim programı için
kritik bir başarı faktörü olarak belirginleşmektedir.
İnşaat mühendisleri yapım yönetimi dalından aldıkları
eğitimi şirketlerin ihale, iş geliştirme, teklif hazırlama ve planlama
departmanlarında saha, ofis ya da proje mühendisi olarak çalışırken
kullanmaktadırlar. Bu görev pozisyonlarında yapılan işler; daha çok keşif-metraj
hesapları, malzeme ve işçilik maliyetlerinin hesaplanması, şantiye organizasyonu,
planlama, satın alma, sözleşme yönetimi, pazar araştırması ve talep yönetimi
gibi yapım yönetimi dalında öğretilen konuları kapsadığından, yapım yönetimi
eğitiminin çalışma alanlarını oluşturan bu konularda iyi eğitim almış olan
mühendislerin rekabet avantajı kazanmaları mümkün görünmektedir. İnşaat şirketleri,
yeni mezunlardan akademik birikimlerinin yanı sıra bazı kişisel ve yönetsel
becerilere de sahip olmalarını beklemektedir. Sektörün ihtiyaç duyduğu konularla
birlikte, öğrencilere yapım yönetimi dalında verilen dersler kapsamında kazandırılması
gereken yönetsel beceriler de göz önünde bulundurularak, yapım yönetimi
eğitiminin kalitesi artırılabilecektir.
Bu çalışma kapsamında, yapım yönetimi eğitimi almış olan mezunların
sektördeki rekabet avantajlarını arttıracağı düşünülen bilgi alanlarının belirlenmesi
ve gerekli görülen becerilerinin sorgulanması amacıyla bir anket tasarlanmıştır. Bahis konusu anket,
inşaat sektöründe kamu ve özel sektörde üst düzey yönetici konumunda çalışmış
ve/veya halen görev yapmakta olan 43 kişiye elektronik ortamda gönderilmiş ve 38
adet geri bildirim elde edinilmiştir. Bildiri kapsamında, toplanan veriler
ışığında, sektörün ihtiyaç duyduğu ancak mezunların eksikliklerinin en sık gözlendiği
bilgi alanları belirlenerek bu konulardaki eksikliklerin giderilebilmesi ve
gerekli becerilerin kazandırılabilmesi için yapım yönetimi eğitiminin nasıl
yönlendirilmesi gerektiği tartışılmaktadır.
Yapım
Yönetimi Eğitiminden Beklentiler
İnşaat sektörünün uluslararası bir nitelik kazanması ve
global rekabetin giderek yoğunlaşması, inşaat şirketlerinin yönetim
kademelerini oluşturacak mezunlardan hem derinlik hem de genişlik arz edecek
özellik ve yetenekler beklemesine neden olmaktadır. Russell ve Yao’nun (1996) gözlemlerine
göre; bir mühendis sahip olduğu teknik özelliklerden dolayı işe alınmakta,
insan ilişkileri zayıf olduğu için işten çıkartılmakta ancak liderlik ve
yönetsel becerileri var ise terfi edebilmektedir. İnşaat sektörü proje bazlı olmasından
dolayı diğer sektörlere kıyasla farklı mahiyette beceri ve özellikler gerektirmektedir.
Diğer sektörlerde olduğu gibi inşaat sektöründe de ancak yaratıcılığı ve
inovasyonu biraraya getirebilen kurumlar gerçek değer yaratabilmekte ve
böylelikle üstün rekabet avantajına sahip olabilmektedirler (Harrington ve diğ.,
1998).
Geçmiş çalışmalar incelendiğinde, literatürde inşaat
sektörünün ihtiyaç duyduğu bilgi ve yeteneklerin araştırıldığı birçok çalışmaya
rastlanmaktadır (Egbu, 1999). Bu çalışmalar sonucunda, akademik başarının yanı
sıra, takım çalışmasına uyumlu ve liderlik kapasitesine haiz mezunlardan üstün bireysel
özellikler, bilgi teknolojisi yetenekleri, yabancı dil bilgisi, problem çözme
yetileri ve iş ortamı ile ilgili farkındalık gibi özelliklerin de sektör
tarafından önemli bulunduğu anlaşılmaktadır (Warszawski, 1984; Riggs, 1988). Buna
karşın, mezunların genel olarak yazılı ve sözlü iletişimde, insan ilişkilerinde, diğer çalışanları yönlendirme ve yönetme konularında
başarısız oldukları rapor edilmektedir (Guthrie, 1994). İçerik ve amaç olarak
birbirinden ayrılsalar dahi, bütün araştırmaların ortak olarak vurguladığı husus,
kişisel ve yönetsel becerilerin önemi üzerinde yoğunlaşmaktadır. Fakat bu
beceriler birçok yapım yönetimi eğitiminde gözardı edilmektedir (Çıracı ve diğ.,
1999). İnşaat mühendisliği eğitiminin bilimsel ve teknolojik bilginin yanı sıra
öğrencilere problem çözümüne yönelik yaklaşımlar, kişisel özellikler, etik
kurallar ve sosyal bilimlere dayalı bir altyapı da kazandırması beklenmektedir (Liu
ve Fang, 2002).
Sears ve Clough’a (1991) göre yapım yönetimi eğitimi
kapsamında; öğrencilere pratik deneyim, iş planlamasına yönelik tekniklerin
kullanımı ve takım çalışması gibi üç adet temel özellik kazandırılmalıdır.
Miers’e (2001) göre ise, eğitim kurumlarının sahip olması beklenen özellikler;
·
Öğrenci, akademisyen, yönetici, sektör ve profesyonel kurumlarla işbirliği
içerisinde ortak bir vizyona sahip olunması,
·
İletişime
açık olunması,
·
Ölçme
ve değerlendirme açısından geri besleme mekanizmalarının bulunması,
·
Öğrencilere
problem çözme yeteneği kazandıracak ve değişime açık bir öğretim programının
bulunması olarak sıralanmaktadır.
İlerideki bölümlerde tanıtılacak olan anket çalışması
kapsamında, günümüz koşullarını ve gereksinimlerini yansıtan yapım yönetimi
bilgi alanları tanımlanmaya çalışılmıştır. Anket sonuçları yorumlanarak,
sektörün beklentilerini karşılayabilmek için yapım yönetimi eğitim programının
nasıl şekillenmesi gerektiği tartışılacaktır.
Anket Çalışması
Yapım yönetimi eğitimi içeriğinde mühendislik, teknoloji,
yapım teknikleri ve işletme/yönetim konuları belli bir dengede birarada
bulunmaktadır. Tablo 1’de İngiltere, ABD ve Türkiye’de bulunan üniversitelerin
yapım yönetimi dallarında sunulan dersler gösterilmektedir. Tablodan da
gözlemlendiği gibi, yurtdışında incelenen toplam 22 (İngiltere+ABD) yapım yönetimi
programında en fazla yer alan derslerin; proje yönetimi, proje planlaması, inşaat
hukuku, maliyet muhasebesi, yapım yönetimi ve mühendisliği dersleri olduğu
anlaşılmaktadır. Türkiye’de incelenen 9 adet programda ise en çok sunulan
derslerin sırasıyla; mühendislik ekonomisi, yapım yönetimi ve mühendisliği,
proje yönetimi, proje planlaması ve şantiye tekniği ve iş makinaları dersleri
olduğu görülmektedir. Ankette yer alacak olan bilgi alanları, bu derslerin
içerikleri ile birlikte Weber (2000), Çıracı ve diğ. (2000), Miers (2001), Pietroforte
ve Stefani (2004), Çanga ve diğ. (2004), ve Birgönül ve diğ. (2005) tarafından
gerçekleştirilmiş olan çalışmalar incelenerek belirlenmiştir.
|
Ta Accreditation Board for Engineering and Technology (ABET) 2000 kriterleri incelendiğinde, bir programın
mezunlarına hem yasal mevzuat, planlama, maliyet kontrolü, ekonomi, muhasebe, işçi
sağlığı ve iş güvenliği ve istatistik gibi teknik konularda hem de etik
değerler, liderlik, karar verme yöntemleri, ve mühendislik yönetimi gibi
yönetsel konularda yeterlilik kazandırılmasının amaçlandığı anlaşılmaktadır (Abudayyeh
ve diğ., 2000). Dolayısıyla yapım
yönetimi eğitiminin mezunlarına kazandırması beklenen becerilerin de anket
içeriğinde incelenmesine gerek duyulmuştur. Bu becerilerin belirlenmesi
aşamasında; Çıracı ve diğ. (2001), Weber (2000), Miers (2001), ve Love ve
diğerlerinin (2001) gerçekleştirdikleri çalışmalar incelenmiş ve sonuç olarak, Tablo
3’te sunulan yönetsel ve kişisel beceriler ankete dahil edilmiştir.
Araştırmanın Bulguları
Araştırma kapsamında, inşaat sektöründe kamu ve özel
sektörde görev yapmış/halen yapmakta olan üst düzey deneyimli yöneticilere
Türkiye genelindeki üniversitelerimizin yapım yönetimi dallarında öğretilen/öğretilmesi
düşünülen ve Tablo 2’de sunulan konu başlıklarının, ülkemiz inşaat
endüstrisinin uluslararası boyutu da gözetilerek ihtiyaç/önem dereceleri ile
yeni mezun inşaat mühendisi çalışanlarının bu konulardaki yeterlilik dereceleri
sorgulanmıştır. Bunun yanında, Tablo 3’te gösterilen ve yapım yönetimi eğitimi
ile kazandırılabileceği düşünülen bazı yönetsel ve kişisel becerilerin
değerlendirilmesi de istenmiştir. Ankette incelenen bütün konu başlıkları ve
beceriler için önem ve yeterlilik dereceleri 1-5 ölçeğinde (1: en düşük, 5: en
yüksek olmak üzere) değerlendirilmiştir.
Yapım Yönetimi Dalı
Bilgi Alanları
Tablo 2’de; proje yönetimi, finansal yönetim, şirket
yönetimi, sözleşme yönetimi ve hukuksal faktörler, teknoloji ve analitik
yöntemler olmak üzere 6 ana başlıkta toplanmış 40 adet bilgi alanı
gösterilmektedir. Anket sonuçlarına göre ortalama değerler incelendiğinde;
proje yönetimi alanında en çok ihtiyaç duyulan konuların planlama, verimlilik
ve şantiye organizasyonu ve yönetimi olduğu belirlenmiştir. Önem dereceleri
biraz daha düşük olmasına rağmen risk yönetimi, uluslararası inşaat
projelerinin yönetimi ve işçi sağlığı ve iş güvenliği konusunda eksiklikler olduğu
ifade edilmiştir. Finansal yönetim alanında maliyet tahmini ve mühendislik
ekonomisi en çok önem verilen konular iken, yaklaşık aynı önem derecesine sahip
proje finansmanı konusunda mezunların yetersiz olduğu gözlemlenmiştir. Stratejik
planlama ve yönetim ile teklif hazırlama konularının, şirket yönetimi
kapsamında en çok ihtiyaç duyulan konular olduğu ve bu alanlarda mezunların
yeterli bulunduğu ancak kurumsal kaynak yönetimi (enterprise resource planning-ERP),
inovasyon yönetimi ve pazar/proje seçimi gibi konularda eksiklikler bulunduğu
anlaşılmaktadır. Anlaşmazlıkların çözümü; sözleşme yönetimi içerisinde ele
alınan en önemli ve aynı zamanda en yetersiz bulunan konu başlığı olarak göze
çarpmaktadır. Bilgi teknolojileri ve ticari yazılımların kullanımı konusunda
sektörün ihtiyacı mezunlar tarafından yüksek oranda karşılanmaktadır. Benzer
şekilde analitik yöntemler arasında en çok ihtiyaç duyulan kritik yol yöntemi
(CPM) ve PERT, denge diyagramları gibi diğer planlama yöntemleri konusunda da
mezunların oldukça yeterli bulunduğu anlaşılmaktadır. Tablo 2’de anket
sonuçlarına göre bilgi alanlarının 1-5 ölçeğinde ortalama önem ve yeterlilik
dereceleri gösterilmektedir.
Tablo 2 Bilgi Alanlarına göre
Önem ve Yeterlilik Dereceleri
Önem
|
Yeterlilik
|
|
Proje Yönetimi
|
||
Planlama
|
4,7838
|
2,8649
|
Kalite
yönetimi
|
4,3243
|
2,6757
|
Risk
yönetimi
|
4,2162
|
2,3514
|
Şantiye
organizasyonu ve yönetimi
|
4,4324
|
2,8378
|
Uluslararası
inşaat projelerinin yönetimi
|
4,3056
|
2,4865
|
Tedarik
zinciri yönetimi
|
3,9444
|
2,7500
|
Değer
yönetimi
|
3,7273
|
2,6061
|
İnsan
kaynakları yönetimi
|
3,9444
|
2,6000
|
İşçi
sağlığı ve iş güvenliği
|
4,2500
|
2,5714
|
Verimlilik
|
4,4865
|
3,0690
|
Finansal Yönetim
|
||
Proje
finansmanı (kaynak yaratma)
|
4,2162
|
2,3784
|
Maliyet
tahmini (keşif, metraj)
|
4,3889
|
2,9730
|
Mühendislik
ekonomisi
|
4,2432
|
2,9189
|
Muhasebe
|
3,8056
|
2,5714
|
Şirket Yönetimi
|
||
Teklif
hazırlama
|
4,2162
|
2,8889
|
Stratejik
planlama ve yönetim
|
4,3784
|
2,6667
|
Kurumsal
kaynak yönetimi (ERP)
|
3,9167
|
2,4412
|
İnovasyon
yönetimi
|
3,7778
|
2,5143
|
Pazar/proje
seçimi
|
3,8889
|
2,5429
|
Pazarlama
|
3,5833
|
2,7143
|
Stratejik
ortaklıklar
|
4,0541
|
2,6111
|
Bilgi
yönetimi, kurumsal öğrenme
|
4,0811
|
2,8056
|
Sözleşme Yönetimi ve Hukuksal Faktörler
|
||
Talep
yönetimi
|
4,1351
|
2,6757
|
Anlaşmazlıkların
çözümü
|
4,4324
|
2,4865
|
Standartlar,
şartnameler, yasal mevzuat
|
4,3514
|
2,6486
|
Sözleşme/ödeme
tipleri
|
4,1892
|
2,5676
|
Teknoloji
|
||
Yapım
teknolojileri
|
4,1351
|
3,2432
|
İş
makinaları/ekipmanları
|
3,8378
|
2,9730
|
Yapı
malzemeleri
|
3,9444
|
3,1667
|
Otomasyon
|
3,7778
|
2,9444
|
Bilgi
teknolojileri
|
3,9444
|
3,4333
|
Ticari
yazılımlar (Primavera, vb.)
|
4,2500
|
3,3889
|
Analitik Yöntemler
|
||
Kritik
yol yöntemi (CPM)
|
4,3243
|
3,3333
|
Diğer
planlama yöntemleri (PERT, denge diyagramları)
|
3,8649
|
3,0333
|
Yapay
zeka teknikleri (CBR, ANN, uzman sistemler)
|
3,5313
|
2,7500
|
Çok
kriterli karar verme teknikleri (AHP, ANP, SMART)
|
3,5806
|
2,6250
|
İstatistiksel
analiz
|
3,6000
|
2,7407
|
Optimizasyon
|
3,7222
|
2,9286
|
Simülasyon
|
3,3235
|
2,7308
|
Risk
analiz yöntemleri (olasılık, bulanık kümeler, vb.)
|
3,6176
|
2,8462
|
PERT: Program Evaluation
and Review Technique
|
ANN: Artificial Neural
Network
|
CBR: Case-Based Reasoning
|
AHP: Analytic Hierarchy
Process
|
SMART: Simple Multi
Attribute Rating Technique
|
ANP: Analytic Network
Process
|
Yönetsel ve Kişisel
Beceriler
Tablo 3’de mezunların sahip olması beklenen yönetsel ve
kişisel yetenekler 17 başlık altında toplanmıştır. Anket sonuçlarına göre yönetsel
beceriler incelendiğinde; karar verebilme/çözüm üretebilme, liderlik,
sorumluluk alabilme/dağıtabilme ve takım çalışmasına uyumlu davranabilme sektörde
en çok ihtiyaç duyulan beceriler olarak belirlenmiştir. Yukarıda belirtilen
husularda mezunların genel olarak yeterli düzeyde olduğu ancak önem dereceleri
biraz daha düşük olmasına rağmen müzakere teknikleri/yönetimi ve iş geliştirme alanında
eksiklikler bulunduğu yöneticiler tarafından ifade olunmuştur. Stratejik düşünebilme,
yazılı iletişim, mesleki etik ve analitik düşünebilmenin yöneticiler tarafından
mezunlarda aranan en önemli kişisel yetenekler olduğu anlaşılmaktadır. Bunun
yanında, yazılı iletişim ve stratejik düşünebilme becerileri mezunların en
yetersiz olduğu alanlar olarak gözlemlenmektedir. Bazı yetenekler insanlarda
doğuştan var olsalar dahi birçoğu öğretilebilir niteliktedir ve eğitimle hem
kişisel hem de yönetsel becerilerin geliştirilebileceği düşünülmektedir. Bu
çalışmada da ortaya çıktığı gibi önem derecesi yöneticiler için hepsi çok
yüksek olan beceriler öğrencilere eğitimleri süresince takım çalışması, sözlü
ve yazılı sunumlar hatta inşaat şirketleriyle görüşmeyi gerektiren çeşitli
proje ve ödevler verilerek kazandırılabilir. Tablo 3’de yönetsel ve kişisel
becerilerin 1-5 ölçeğinde ortalama önem ve yeterlilik dereceleri
gösterilmektedir.
Tablo 3 Yönetsel ve Kişisel
Becerilere göre Önem ve Yeterlilik Dereceleri
Önem
|
Yeterlilik
|
|
Yönetsel beceriler
|
||
Zaman yönetimi
|
4,3243
|
2,8378
|
Karar verebilme/çözüm üretebilme
|
4,6486
|
3,1351
|
Organizasyon
|
4,4054
|
2,8919
|
Liderlik
|
4,5135
|
2,8649
|
Sorumluluk alabilme/dağıtabilme
|
4,4865
|
2,9189
|
Takım çalışmasına uyumlu davranabilme
|
4,4324
|
3,0811
|
Disiplinlerarası çalışmaya yatkınlık
|
4,1892
|
2,9444
|
Müzakere teknikleri/yönetimi
|
4,2432
|
2,6757
|
İş geliştirme
|
4,1622
|
2,7568
|
Kişisel Beceriler
|
||
İletişim – sözlü
|
4,2703
|
3,2703
|
İletişim – yazılı
|
4,3784
|
3,0000
|
Mesleki etik
|
4,3889
|
3,4444
|
Yaratıcılık
|
4,1081
|
3,2903
|
Analitik düşünebilme
|
4,3243
|
3,3784
|
Stratejik düşünebilme (vizyon, misyon geliştirebilme)
|
4,5676
|
3,1081
|
Bilgi teknolojilerini kullanabilme/geliştirebilme
|
4,2162
|
3,7027
|
Yenilikleri takip etme/yeniliklere açıklık
|
4,2500
|
3,6757
|
Sonuçlar
Sektörün yeni mezunlardan beklentilerinin yüksekliği düşünüldüğünde,
başarılı olmak için gerekli bazı beceriler olmadan mezun olmanın hem bireyin
hem de çalıştığı kurumun ve sektörün zararına olacağı açıktır. Akademisyenlerin
sektörün beklentilerini düzenli olarak gözlemlemesi ve buna göre eğitim
programını sürekli olarak iyileştirmesi sektör için gerekli olan kaliteli insan
kaynağının oluşturulması için büyük önem taşımaktadır. İnşaat sektörünün içinde
bulunduğu zorluklar ve günümüzün rekabet koşulları düşünüldüğünde yapım
yönetimi eğitiminin tekrar gözden geçirilmesinin, gerekli değişikliklerin
yapılmasının ve mezunların daha donanımlı hale getirmesinin kaçınılmaz olduğu
anlaşılmaktadır.
Bu araştırma kapsamında üst düzey yöneticilerin
katılımıyla gerçekleştirilen anket çalışması sonucunda mezunların genel olarak
yeterli olduğu sonucuna varılsa da, bazı konularda bilgi ve beceri
eksikliklerinin olduğu da saptanmıştır. Tablo 4 ve 5’de sektör tarafından en
çok önem verilen ve mezunların en yetersiz olduğu bilgi alanları ve beceriler sunulmaktadır.
Tablo 4 En Önemli ve En Yetersiz Görülen 5 Bilgi Alanı
En önemli olduğu
düşünülen 5 bilgi alanı
|
En çok eksikliği
gözlenen 5 bilgi alanı
|
||
Planlama
|
(4,7838)
|
Risk yönetimi
|
(2,3514)
|
Verimlilik
|
(4,4865)
|
Proje finansmanı (kaynak yaratma)
|
(2,3784)
|
Şantiye organizasyonu ve yönetimi
|
(4,4324)
|
Kurumsal kaynak yönetimi (ERP)
|
(2,4412)
|
Anlaşmazlıkların çözümü
|
(4,4324)
|
Anlaşmazlıkların çözümü
|
(2,4865)
|
Maliyet tahmini (keşif, metraj)
|
(4,3889)
|
Uluslararası inşaat projelerinin yönetimi
|
(2,4865)
|
Tablo 5 En Önemli ve En Yetersiz Görülen 5 Yönetsel ve Kişisel
Beceri
En önemli
olduğu düşünülen
5 yönetsel ve
kişisel beceri
|
En çok eksikliği
gözlenen
5 yönetsel ve kişisel
beceri
|
||
Karar verebilme/çözüm üretebilme
|
(4,6486)
|
Müzakere teknikleri/yönetimi
|
(2,6757)
|
Stratejik düşünebilme (vizyon, misyon geliştirebilme)
|
(4,5676)
|
İş geliştirme
|
(2,7568)
|
Liderlik
|
(4,5135)
|
Zaman yönetimi
|
(2,8378)
|
Sorumluluk alabilme/dağıtabilme
|
(4,4865)
|
Liderlik
|
(2,8649)
|
Takım çalışmasına uyumlu davranabilme
|
(4,4324)
|
Organizasyon
|
(2,8919)
|
Sektörün en önem verdiği konuların başında planlama,
verimlilik ve şantiye organizasyonu ve yönetimi gelmektedir. Sektör tarafından
mezunların en eksik bulunduğu alanlar ise sırasıyla risk yönetimi, proje
finansmanı ve kurumsal kaynak yönetimi (ERP) olarak belirtilmektedir. Bilgi
alanları içinde dikkat çeken en önemli husus ise; önem derecesi hayli yüksek
olmasına rağmen mezunların ciddi olarak bilgi eksikliği olduğu ifade olunan anlaşmazlıkların
çözümü konusudur. Karar verebilme/çözüm üretebilme, stratejik düşünebilme ve
liderlik becerileri, sektörde başarı getireceği düşünülen en önemli beceriler
olarak nitelendirilmektedir. Bunun yanı sıra, müzakere teknikleri/yönetimi, iş
geliştirme ve zaman yönetimi konusunda eksikliklerin olduğu gözlemlenmektedir.
Liderlik ise, en önemli beceriler arasında yer almasına rağmen, sektör
yöneticileri tarafından mezunların en yetersiz olduğu ve geliştirilmesi gereken
yönetsel becerilerden biri olarak ifade edilmektedir. Çıracı ve diğerlerinin
(2000) yapım yönetimi eğitiminde ihtiyaç duyulan bilgi alanlarını belirlemek
için yaptıkları anket çalışmasının sonucunda 27 adet konu başlığı içerisinde
sektörün en önemli olduklarını ifade ettikleri 5 alan sırasıyla; inşaat
yönetimi ve organizasyonu, proje yönetimi, proje değerlendirmesi ve karar
verme, maliyet yönetimi, teklif hazırlama ve bilgisayar uygulamaları olarak
ortaya çıkmıştır. Çıracı ve diğerlerinin (2000) yaptığı çalışma ile bu
araştırma karşılaştırıldığında, sektör tarafından en önem verilen 5 bilgi alanı
içerisinde farklı ifade edilseler dahi, şantiye organizasyonu ve yönetimi ile
maliyet tahmini (keşif, metraj) konularının ortak olduğu gözlemlenmektedir. Müşavir
ve müteahhit firmalarla yapılan bir başka anket çalışması sonucunda da yapım
yönetimi dalında mezunlara kazandırılması gereken en önemli özellikler; karar
verebilme yeteneği, liderlik, sorumluluk alabilme ve yeniliklere açıklık olarak
saptanmıştır (Çıracı ve diğ., 2001). Benzer şekilde bu araştırmanın sonuçları
incelendiğinde de; karar verebilme/çözüm üretebilme, liderlik ve sorumluluk
alabilme/dağıtabilme gibi becerilerin inşaat sektöründeki üst düzey yöneticiler
tarafından ortak bir şekilde önemi vurgulanan özellikler olduğu
anlaşılmaktadır.
Sonuç olarak, bu bulgular ışığında, yapım yönetimi eğitiminin
inşaat sektöründe etkili yöneticiler olmak için gereken bu bilgi ve becerilere
daha ağırlık verecek şekilde yeniden tasarlanması gerekmektedir.Yapım yönetimi
eğitimi kapsamında; özellikle anlaşmazlıkların çözümünü kapsayan dersler
önerilmesi ve öğrencilerin liderlik yeteneğini geliştirecek takım çalışmasını
içeren proje, ödev ve çalıştayların düzenlenmesi gerektiği düşünülmektedir. Mezunların
da rekabet avantajını arttırabilmeleri için bu alanlardaki eksikliklerini
gidermeleri beklenmektedir. İnşaat yönetimi uygulamalı bir alan olduğundan
eğitiminin de sadece teoriye değil pratiğe de yönelik olması gerekmektedir.
Bunun yapılabilmesi için de sektördeki deneyimli kişilerin pratik bilgilerinin
eğitim programına entegre edilmesinin çok faydalı olduğu düşünülmektedir. Sektördeki
deneyimli kişilerin üniversitelerde ek görevli öğretim elemanı veya konuk
olarak dersler vermesi, öğrencilere sunulacak olan şantiye ziyaretleri ve staj gibi
olanaklar; ayrıca sektör tarafından araştırmalar için destek sağlanması (veri
sağlama, finansal destek vb.) vb. işbirliği mekanizmaları aracılığıyla
üniversite-sektör ilişkisinin kuvvetlendirilmesi yapım yönetimi eğitiminin
başarısında önemli rol oynayacaktır.
Kaynaklar
Abudayyeh, O., Russell, J., Johnston, D., Rowings, J.
(2000) Construction engineering and management undergraduate education. Journal
of Construction Engineering and Management, ASCE 126(3) pp.169-175.
Birgönül,
M.T., Dikmen, I., Demirel, T., Arıkan, A.E. (2005) Yapım Yönetiminde Çağdaş Eğilimler ve Güncel
Araştırma Konuları. Üçüncü Yapı İşletmesi Kongresi, Bildiriler Kitabı, İnşaat
Mühendisleri Odası, İzmir, s. 13-31.
Çanga, E., Birgönül, M.T., Dikmen, İ. (2004) The Impact of
Graduate Construction Management Education on Professional Life. Proceedings
of the 4th Global Congress on Engineering Education, 5-9 July, Bangkok,
Thailand, pp.151-154.
Çıracı, M., Giritli, H., Civan, I. (2001) A study of
skills of management personnel in construction industry. Journal of
Management Systems 13(4) pp. 39-50.
Çıracı, M., Giritli, H., Civan, I. (2000) Reshaping
Construction Management Education on the Threshold of the 3rd Millennium. CIB
W089 International Conference on Multi-Disciplinary Collaboration in Building
Education and Research, May 16-18, Atlanta, Georgia, USA.
Çıracı, M., Giritli, H., Civan, I., Aydemir, D. (1999) Educational
Needs of Construction Management Personnel. Engineering Education in the
Third Millenium, 28th Engineering Education Symposium, September 20-24, Istanbul,
pp. 222-227.
Egbu, C.O. (1999) Skills, knowledge and competencies for
managing construction refurbishment works. Construction Management and
Economics, 17(1) pp. 29-43.
Guthrie, B. (1994) The Higher Education Experience
Survey. Australian Government Publishing Service, Canberra.
Harrington, H., Hoffherr, G., Reid, R.Jr. (1998) The Creativity
Toolkit. McGraw-Hill, New York.
Liu, X., Fang, D. (2002) Predicaments and expectations of
civil engineering education in China. European Journal of Engineering
Education, 27(2) pp.219-224.
Love, P.D.E., Haynes, N.S., Irani, Z. (2001) Construction
managers’ expectations and observations of graduates. Journal of Managerial
Psychology 16(8) pp.579-593.
Miers, R.J. (2001) Critical Needs in Current
Construction Management Education Practices: The Problem Solving Process as
Related to the Curriculum. Yayımlanmamış Doktora Tezi, State University of
New York, Syracuse, New York.
Pietroforte, R., Stefani, T.P. (2004) ASCE Journal of
Construction Engineering and Management: Review of the years 1983-2000. Journal
of Construction Engineering and Management, ASCE 130(3) pp.440-448.
Riggs, L.S. (1988) Educating construction managers. Journal
of Management in Engineering, ASCE 114(2) pp.279-285.
Russell, J.S., Yao , J.T.P. (1996) Education
conference delivers initiatives. Journal of Management in
Engineering, ASCE 12(6) pp.
17-26.
Sears, R.H., Clough, G.A. (1991) Construction Project
Management. John Wiley and Sons, Chichester.
Warszawski, A. (1984) Construction management programme. Journal
of Management in Engineering, ASCE 110(3) pp.297-310.
Weber, P.A. (2000) Requisite Skill Differences of
Baccalaureate Graduates Among Three Disciplines. Yayımlanmamış Doktora Tezi,
Colorado State University, Fort Collins, Colorado.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder